Mit lehet itt tenni, kérdezzük gyakran egymástól is. Van, aki lemondóan legyint a kérdés hallatán, de vannak olyanok is, akikben újra és újra meg- mozdul valami. Van, aki naplót ír gyermekeinek, unokáinak, majd megfilmesíti azokat, van, aki megrajzolja a magyar népmeséket, s van, aki újra filmre írja a magyar irodalom legértékesebb alkotásait. Van, aki modern, elektronikus formába önti őket, hogy az új módszereket kedvelő fiatalokat is meg tudja vele szólítani.
Egy dolog világos: a legrosszabb nem tenni semmit. S az is világos, hogy csak akkor lehet hosszabb távon esélyünk, ha az elnemzetlenítést célzó folyamatoknak ellent tudunk állni, a modernizációs folyamatokat pedig úgy tud- juk befogadni, hogy azok kevesebb kárt okozzanak és némi hasznot is hajtsanak. Ez utóbbi esetében a rugalmas, újat befogadni képes, ám az értékeket alapjában fel nem adó hozzáállás lehet a nyerő. Ez az örök kihívás megjelent minden nemzedék esetében: az új egyensúlyteremtés sikeressége vagy sikertelensége volt mindig is a meghatározó mérce. A sikertelen út végén ott a tömegember, az asszimilálódott, kiüresedett, sokszor meghasonlott, önbecsülését vesztett, lélektelen váz-lét. A vállalás útja mindig nehezebb: energiákat emészt fel, tetteket kíván, aktív hozzáállást igényel. De ez az egyedüli vállal- ható, tisztességes lét, amely megtart egyént és nemzetet. Az is világos, hogy a folyamatot legokosabb gyerekkorban elkezdeni, s már a neveléssel megpróbálni helyes irányba állítani a váltókat.
Dunajszky Géza lelkében sem fért meg ez a történetfolyam. Ott van benne a gyerekkor eredendően tiszta emléke, a gyönyörű debrődi-hegytői milliő, a sok szép történet. Első megközelítésben azt érzi az ember, hogy egy valahol még megbúvó, elrejtett, intim paradicsom az, ahová a szerző hív bennünket. Ott van ez, nagyon pontosan és körülhatárolhatóan a lelkében, ott úszik az emlékezet nagy taván, mint egy hatalmas tavirózsa-sziget. Amikor az ember elkezdi olvasni ezt a könyvet, szinte csodálkozik, miért is adta neki a szerző ezt a fájdalmakat hordozó címet. S amikor hagyja így magát becsalogatni egyre mélyebben az egymás után sorjázó történetekbe, rájön: nem lenne, nem lehetne igaz ez a történetfolyam, ha nem szólna őszintén a disszonáns témákról is, a háborús szenvedésekről és a második világháború utáni meghurcoltatásokról: így válik teljessé, igazzá. Nem a mi szégyenünk ez, hanem azoké, akik máig nem találtak annyi lelkierőt magukban, hogy az igazságtalanságok miatt legalább bocsánatot kérjenek az ártatlanul meghurcoltaktól.
Az olvasó pedig akkor teszi a legjobban, ha elengedi magát, és közel engedi lelkéhez az egymás után sorjázó történeteket. S közben elmerenghet azon, mennyivel szebb, értelmesebb lehetne az élet, ha nem rontaná el az emberi rosszakarat, kicsinyesség, bigottság, ha nem zilálná szét az önfeladás, a meghunyászkodásra hajlamos lelkek lehangoló megtapasztalása is. Arra is gondolhat, hogy tényleg paradicsommá válhatna ez a szülőföld, ha erősebb lenne bennünk a tartás, az önbecsülés, és ha legalább egy pici megértés felsejlene a partneri oldalakon is.